IIA Ukraine

Світове лідерство у професії внутрішнього аудиту та корпоративного управління

Міжнародне дослідження державного регулювання професії Внутрішнього Аудиту

Facebookgoogle_pluslinkedinmailFacebookgoogle_pluslinkedinmailby feather

На відміну від деяких інших професій, таких як медицина або бухгалтерський облік, немає жодної законодавчої вимоги до того, щоб особи, які займаються внутрішнім аудитом, мали ліцензію.

На початку 2017 року IIA провів всесвітнє комплексне дослідження законів та інших нормативних вимог, що стосуються професії внутрішнього аудиту.

Результати опитування філій Інституту

Відповіді надали 80 з 111 філій, або 72%, у період з травня по червень 2017 року. 84% респондентів підтвердили наявність в їх країнах законів, що стосуються внутрішнього аудиту. З них 58% повідомили, що такі закони посилаються на Міжнародні стандарти IIA щодо професійної практики внутрішнього аудиту. Близько половини філій повідомили що вони певним чином залучені до розробки місцевих законів про ВА.

З культурної точки зору, деякі регіони схильні розглядати роботу, яка потребує ліцензування як справжню професію.

Погляди практикуючих аудиторів

Опитування охоплювало 140 практикуючих аудиторів вищої ланки з різних галузей промисловості по всьому світу. Як і філії IIA, практики є прихильниками законів, що вимагають наявність внутрішнього аудиту як обов’язкової функції.

Погляди зацікавлених сторін (stakeholders)

Зацікавлені сторони були обрані з глобальних органів стандартизації, а також регуляторів, державних інспекторів, тощо. Їх погляди зводились до того, що менший ступінь державного регулювання є кращим для професії ВА.

Законодавчі вимоги, що вимагають наявність функції внутрішнього аудиту

Умовні позначення:

  1. Вимоги впроваджено
  2. Вимоги впроваджено, та розглядається їх наступне вдосконалення
  3. Впровадження на розгляді
  4. Вимоги відсутні
  5. Статус невизначено

Україна не брала участі у цьому дослідженні.

Фінансові послуги / банківська справа та державний сектор, найчастіше мають закони або нормативні акти, що вимагають наявність внутрішнього аудиту.

У більшості випадків закони основані на принципах ніж на конкретних вимогах.

Висновки

Робоча група з дослідження прийшла до висновку, що якщо цілями Інституту є допомога організаціям у створенні надійних процесів управління, включаючи ефективну функцію внутрішнього аудиту, і послідуючий розвиток цієї професії, то кращим є створення органічного попиту на ВА, замість жорсткого регулювання професії державними органами. Хоча використання закону або ліцензування може звучати спокусливо для привернення більшої уваги до професії та Інституту, це не є вірним в довгостроковій перспективі.

Кращим рішенням видається стимулювання попиту на ВА, показуючи ринку додану вартість, яку можуть створювати компетентні, досвідчені внутрішні аудитори.

Таким чином, робоча група рекомендувала підтримувати існуючу позицію Інституту, а також розробити відповідну Політику IIA, а також:

  • Розробити посібник для керівництва філій та законодавчих та регулюючих органів при складанні законів та положень, що стосуються внутрішнього аудиту.
  • Вимагати регулярного звітування філіями Глобальному Інституту всіх локальних зусиль щодо створення законів, регулювання чи ліцензування, пов’язаних з внутрішнім аудитом.

Команда проекту також вважає за необхідне заохочувати розробку та використання професійних кодексів як кращих альтернатив законам, нормативно-правовим актам та ліцензуванню.

Рекомендовані Політика та Посібник розроблено та опубліковано за посиланням нижче.

Примітки з Політики та Посібника:

  • IIA буде підтримувати розробку законів та правил, але не ліцензій. Крім того, рекомендується використання професійних кодексів як переважної альтернативи законам та нормативним актам.
  • IIA не підтримує встановлення обов’язкових ліцензійних вимог для практиків внутрішнього аудиту.
  • Філії Інституту повинні звітувати до IIA, про локальні зусилля щодо створення законів, правил чи ліцензій щодо внутрішнього аудиту. Філії не можуть створювати місцеві вимоги, такі як сертифікати чи ліцензії, без письмової згоди IIA.
  • Інститут внутрішніх аудиторів підтримує законодавство та регулювання, що підвищує якість корпоративного управління шляхом впровадження вимог до внутрішнього аудиту.
  • IIA не підтримує надзвичайно детальні вимоги до ВА, які визначають обсяги певних перевірок внутрішнього аудиту або встановлюють приписи щодо етапів проведення конкретних аудитів. Таке законодавство та / або нормативні документи, як правило, суттєво звужують здатність функції внутрішнього аудиту створювати цінність організації та допомагати їй досягати своїх цілей.

 

Корисні ресурси (доступні лише для членів IIA) :

Agreements and Policies веб-сторінка, що містить повний звіт IIA

Legislative and Regulatory Guidelines оновлена Політика та Посібник

Максим Корольов

Якщо ви знайшли орфографічну помилку, повідомте нас про це, вибравши цей текст і натиснувши Ctrl+Enter.

Поділитися

The Author

Sergii

IT and Information security consultant, IT auditor, lecturer
ВГО "Інститут Внутрішніх Аудиторів України" © 2012-2016 Frontier Theme

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: